ELS GUIONISTES ALFONSO AMADOR, LUIS MILES I SANTI SANMARTÍN OPTARAN AL PREMI “LA TRACA” AL MILLOR GUIÓ DE LLARGMETRATGE DE COMÈDIA DE 2025
El guanyador es donarà a conéixer el dijous 25 de setembre en un acte que se celebrarà en el Centre Sociocultural de l’Eliana.
El jurat de la VII edició del Concurs Nacional de Guions de Llargmetratge de Comèdia EDAV-Vila de L’Eliana “LA TRACA” ha donat a conéixer als tres finalistes que competiran pel premi al millor guió de llargmetratge de comèdia en esta edició del concurs.
Es tracta de EL SUEÑO DE LA RAZÓN, d’Alfonso Amador guionista establit a València; CRÍO, del madrileny Santi Sanmartín i AMPARO, PERÒ NO OLVIDO, del gallec Luis Miles.
A esta edició de LA TRACA es van presentar més d’un centenar de guions procedents dels més diversos punts de la geografia espanyola, confirmant la tendència de creixement del concurs des de la seua creació en 2017. La responsable de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de L’Eliana, Eva Santafé, ha expressat la seua satisfacció per la consolidació d’este concurs, únic en el seu gènere en l’Estat Espanyol.
El guanyador es proclamarà en la gala de lliurament de premis, que se celebrarà el dijous 25 de setembre a l’Eliana, en el marc de les activitats que l’Ajuntament de l’Eliana dedica al cinema, entre les quals destaca la celebració de L’Eliana Cinema.
Després del lliurament de premis es projectarà la pel·lícula “Lo carga el diablo”, de Els Germans Polo, que comentaran el procés de creació d’esta comèdia amb el públic.
El concurs LA TRACA està organitzat per EDAV, Escriptors de l’Audiovisual Valencià, l’associació de guionistes de la Comunitat Valenciana, amb la col·laboració de l’Ajuntament de L’Eliana i té com a objectiu contribuir al fet que es facen bones comèdies que proporcionen a l’espectador una experiència agradable, que propicie el riure, tan guaridora i necessària.
El concurs està dotat amb un premi en metàl·lic de 2.000 euros per al guanyador o guanyadora.
El jurat d’esta edició ha estat compost pels guanyadors de l’edició anterior, els guionistes Manuel Martínez March i Fernando Erre, que es van alçar amb el guardó pel seu guió titulat LA PLAZA i per la guionista Ada Hernández.

ELS FINALISTES

Alfonso Amador (València)
Director, guionista i dramaturg. Professor de guió en l’ESAD (Escola Superior d’Art Dramàtic) de València. Amb el seu curtmetratge, 9’8 m/s2 va participar en la Secció Oficial del Festival de Cannes. Guanyador del XII Julio Alejandro d’Escriptura de Guions de la SGAE. Pre-nominat als Premis Goya 2022 en la categoria de llargmetratge documental. Coguionista de La gran obra, curtmetratge guanyador en Sundance 2024.
El seu treball s’ha vist en festivals de cinema com: Cannes, Yamagata, Festival de Montreal, Festival de Rio de Janeiro, Festival de Los Angeles, Festival de Buenos Aires, Festival de Cinema d’Ismailia (Egipte), Sheffield, DOKLeipzig, Mostra de València, DocLisboa, L’Alternativa (Barcelona), Shanghai, Festival de Cinema de Madrid (PNR), Festival de Cadis (Abastos), Festival de Saragossa, Cinema Jove, Alfás del Pí, Alcalá de Henares, Festival de Cinema Ibèric (Badajoz), Festival de Vitòria, Festival d’Elx.

Luis Miles (Santiago de Compostel·la)
Ha desenvolupat tota la seua carrera professional en l’àmbit gallec com a guionista i director de programes. Des de mitjans dels 90 associat a la comèdia pels seus crèdits en les produccions més populars de la TVG: “Air Galicia”, “Pratos combinados”, “O show dos Tonechos”, “Malo será”, “Land Rober Tunai Show” i moltes altres. També ha escrit estand up, publicitat, documentals i llargmetratges.

Santi San Martín (Madrid)
Santi San Martín ha treballat com a guionista en sèries de ficció com “Vis a vis”, en diferents programes de televisió, així com en documentals, pòdcasts i campanyes publicitàries. Ha treballat en productores i cadenes com Atresmedia, Bambú o Federation Spain. Exercix la docència en l’assignatura “Guió de llargmetratge” en la Universitat de Navarra, i coordina el Curs “Anàlisi i escriptura de guions de cinema” del Ministeri d’Educació. Els seus projectes de ficció han rebut premis i reconeixements en mercats audiovisuals com a Sèries Mania, Connecta Fiction, Iberseries o La Finestra Madrid. Va ser finalista de La Traca en l’edició de 2022 amb el seu guió “Best seller”.
SOBRE EL JURAT

Fernando Erre
Fernando Erre ha sigut guionista i coordinador de guió de ‘Vaya semanita’, programa d’humor guardonat amb el Premi Ondas (2006) o el Premi de l’Acadèmia de la Televisió (2008), entre altres. També va ser responsable de la versió teatral que es va realitzar l’any 2010 i que va girar durant tres temporades.
En 2016 estrena la comèdia teatral ‘San José, hecho un cristo’, on el pare de Jesús conta la seua història en clau humorística. En 2019 publica ‘Cómo tener éxito escribiendo sketches’ (Laertes), la primera guia en castellà dedicada a l’escriptura d’estes peces humorístiques, i es convertix en responsable de guió de ‘Hoy no, mañana’ (TVE 1), espai presentat per Santiago Segura, i codirigit i produït per José Mota. Per al còmic manxec, entre altres projectes, ha treballat també en els especials Nit de cap d’any de 2019, 2020, 2021 per a La1 (‘31D: Un golpe de gracia’, ‘Adiós, dos mil ves-te’, ‘Cuento de vanidad’) i ha coordinat els de 2022, 2023 (nominat al Premi Iris a Millor Guió d’Entreteniment), 2024 i 2025. El 20 de gener de 2022 s’estrena en el Teatre Lara de Madrid ‘Hernani’, comèdia de la qual és autor i que en 2025 continua representant-se.
També és autor de l’espot de la gala dels Premis Goya 2024, protagonitzat per Ana Belén i els Javis. Al setembre d’eixe mateix any, gana el Premi La Traca al Millor Llargmetratge de Comèdia per ‘La plaza’, escrit al costat de Manu March. En cinemes, s’estrena en 2021 el documental ‘Aita Mari’, el guió del qual firma, i en 2026 s’estrenarà ‘Arriba tutto!’, el seu primer llargmetratge de ficció, protagonitzat per José Mota i Karra Elejalde.

Manu March
Manu March ha sigut guionista, coordinador de guió i director de ‘Vaya Semanita’ (ETB2). També ha escrit per a espais d’humor com ‘Camera Café’ (Telecinco) o ‘Sé lo que hicisteis’ (La Sexta). Durant quatre temporades coordina l’equip de guió del programa de ràdio ‘Yu: no te pierdes nada’ (Els 40 i Europa FM), Ondas en 2013, entre altres guardons. És col·laborador habitual dels especials de Nit de cap d’any de José Mota així com del programa de La 2 ‘Cachitos de hierro y cromo’.
Ha coescrito el curtmetratge ‘Curvas’, amb més de vint premis en festivals tant nacionals com internacionals, i escrit i dirigit altres tres curtmetratges: ‘Hoy’, finalista en el Notodofilmfest, ‘Instrucciones para hacer un corto hipster’ i ‘Milagro’.
Juntament amb Fernando Erre, va ser triat per SGAE en un dels seus tallers de creació de sèries amb ‘Todo mal’, opcionada per Onza TV. Actualment treballa en el desenvolupament de diversos llargmetratges.

Ada Hernández
Ada Hernández és guionista amb vint anys de experiència professional en formats de ficción, des de sèries diàries fins a llargmetratges cinematograàfics. Com a guionista ha ocupat llocs com a creadora, coordinadora de guió, biblista, argumentista i guionista. Ha sigut productora executiva de programes de no ficción i d’una sèrie de documentals histórics. Ha treballat también com showrunner (creadora, productora executiva creativa, coordinadora de guió i guionista) de “Ayla i los Mirror”, Disney+, 2024. Ha sigut script editor, script doctor i docent.
El seu primer llargmetratge és “El amor no es lo que era” (coguionistes Gabi Ochoa i Rafael Cobos), estrenat en Sección Oficial del Festival de Málaga, 2013. El seu segon llargmetratge és “L’Inca” (coguionista Ignacio Castillo Cottin), estrenat en International Film Festival of l’Índia, 2017.
Com a directora-guionista ha rodat dos curtmetratges: “Todo Recto” (coescrito i codirigit amb Claudia Pinto), estrenat en la Sección Oficial del Festival Cinema Jove, 2006; i “3 hijos i 1 vestido”, estrenat en la Sección Oficial del Festival Internacional del Nou Cinema Llatinoamericà a l’Havana, 2007.